Ny EU-lovgivning: Betonen er ved at størkne

Trafik-, Bygge- Boligstyrelsen opdaterede om kommede dansk europæisk-lovgivningFoto: UAS Denmark - Luftfartsinspektør Klavs Andersen informerede om de kommende dansk / europæiske regler.

Fælles europæiske regler kan være klar fra midt 2019

Dette billede brugte Luftfartsinspektør Klavs Andersen, TBST, til at beskrive processen med udviklingen af fælleseuropæiske regler under UAS Denmarks arrangement i februar med titlen ”Fremtidens Droneprodukter”. Går alt efter planen, kan EASA-regulering have erstattet de danske regler, vi kender, i midten af 2019. Reglerne vurderes blandt andet at få stor betydning for de danske droneskoler, som med et slag kan miste deres forretning.

Arbejdet med fælleseuropæiske droneregler har været længe undervejs og mange tidsplaner har førhen vist sig for optimistiske. Men nu ser det ud til at blive til noget. Dette var de indledende kommentarer fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da 40 interesserede operatører og udviklere mødtes i HCA Airport den 22. februar. Formålet med mødet var at give branchen et bedre indblik i de kommende regler, så der kan tages højde for dem i arbejdet med en fremtidig strategi for f.eks. produktudvikling.

Fælles europæiske regler med nationale undtagelser

Hvis lovgivningen om flyvning med droner godtages af EU-Kommissionen i fjerde kvartal i år, som er hensigten, så er vejen banet for en beslutning primo 2019 og ikrafttræden i medlemslandene 6 måneder herefter. Disse regler gælder for flyvning med droner, derudover vil der komme produktkrav, fx CE-mærkning.

EU-reglerne bygger på et princip om national selvbestemmelse, så selvom EU ønsker fælles regler, åbnes døren for at medlemslandene selv må definere områder, hvor der gælder begrænsning i type af operationer, særlige flyveregler eller hvor der stilles krav om elektronisk ID og/eller geofence.

Flere informationer i præsentationen 

Indlægget fra Trafik- og Byggestyrelsen indeholdt desuden en nærmere beskrivelse af det kommende U-Space, et system af forskellige services, som tilsammen skal styre droneluftrummet i fremtiden.

 

Gik du glip af indlægget, så kan du opleve det igen til UAS Denmarks årsmøde – læs mere HER 

Ski til din drone kan redde operationen

Michael Dines fortalte om Integras flyvninger på GrønlandFoto: UAS Denmark - Michael Dines Christiansen fortalte om Integras flyvninger på Grønland.

CEO Michael Dines Christiansen fra Integra Aerial Services (INAS) leverede også et indlæg ved arrangementet. INAS laver en del avancerede operationer på Grønland, og er blandt andet dansk projektpartner i et EU-projekt med U-Space forsøgsaktiviteter. Michael fortalte om de mange overvejelser og udfordringer, der går forud for en succesfuld operation under ekstreme klimatiske forhold på Grønland. Et par hjemme-designede alu-ski til landing på en (frossen) sø reddede bl.a. i dette tilfælde operationen.

Teknologisk Institut informerede om Dronestandardisering

Konsulent hos Teknologisk Institut, Jeshith Damsbo Anandasubramaniam gav de fremmødte en status på det nuværende dronestandardiseringsarbejde. Dansk Standard står bag den danske arbejdsgruppe og her er Delta, Sky-Watch, Teknologisk Institut repræsenteret.

Formålet for gruppen er at følge og bidrage til de fire internationale ISO-standardiseringsgrupper med fokus på: Dronernes generelle specifikation, systemer, operationelle procedurer og kategorisering af dronerne (fx fixed wing eller VTOL). Alt sammen med formålet om at få dansk indflydelse på det kommende fælles sprog med (termer og definitioner), omkring droner- og droneteknologi.

Gratis temamøde om dronestandardisering

Dansk Standard har været i gang med arbejdet siden juni 2016 og du kan stadigvæk nå at bidrage til arbejdet. Umiddelbart inden UAS Denmarks årsmøde, 22. marts, afholder Dansk Standard et gratis temamøde med fokus på dronestandardisering - også på DTU.

Se billederne fra 22 februar