Sky-Watch-drone fløj BVLOS på UAS Denmarks demodag

Sky-Watch-drone fløj BVLOS på UAS Denmarks demodagFoto: UAS Denmark - Sky-Watch Cumulus-dronen blev den første danske drone, der fløj BVLOS i UAS Denmarks testcenter 14. september 2018.

UAS Denmark bød på dronedemonstrationer, oplæg og en historisk langdistanceflyvning uden for syne

Fredag den 14. september 2018 åbnede HCA Airport dørene for 130 droneinteresserede, da UAS Denmarks årlige demodag slog dørene op og bl.a. bød på et program med dronedemonstrationer, dronefaglige oplæg, underskrivning af en samarbejdsaftale med det danske Forsvar, samt en historisk langdistanceflyvning uden for syne (BVLOS).

Historisk BVLOS-flyvning i Testcentret

UAS Denmarks Testcenter Manager Brad Beach forklarer om BVLOS-flyvningenFoto: UAS Denmark - UAS Denmarks Testcenter Manager Brad Beach forklarer om BVLOS-flyvningen via drone-ID-systemet.

Første danske BVLOS-flyvning

Den globale droneindustri venter alle på samme løsning: Muligheden for at kunne flyve droner ude af syne – eller i fagsprog ”BVLOS” (beyond visual line of sight). Flyvninger uden for syne vil højne dronernes relevans til at foretage længere missioner, samt øge mængden af relevant data til fx landmanden, beredskabet eller landinspektøren.

14. september blev derfor historisk en historisk dag for UAS Denmark, da testcentret lagde luftrum til den første danske langdistanceflyvning uden for syne, med en dansk produceret drone. Flyvningen blev foretaget med Cumulus dronen, der er udviklet og produceret af Sky-Watch – Danmarks største droneudvikler med ca. 45 ansatte i Støvring, Nordjylland.

Løsning til pakketransport via droner præsenteret

Teknologisk Instituts Jeshith Damsbo Anandasubramaniam fremviste et koncept til drone-pakketransportFoto: UAS Denmark - Teknologisk Instituts Jeshith Damsbo Anandasubramaniam fremviste et koncept til drone-pakketransport.

Koncept til Drone-pakketransport fremvist

I tråd med de fremtidige perspektiver for langdistance flyvninger, kunne Teknologisk Instituts Jeshith Damsbo Anandasubramaniam fremvise et interessant ”proof of concept” til transport af pakker vha. droner.

Ideen bag konceptet er, at dronen, med en pakke, sendes på mission til et GPS-afleveringspunkt. Under transit ”suger” en ”robot-griber” pakken fast til dronen, og når dronen når frem til sin destination slipper sugefunktionen sit greb, hvorved at missionen gennemføres.

Samarbejdsaftale med Forsvaret underskrevet

UAS Denmark underskriver aftale med ForsvaretFoto: UAS Denmark - Borgmester i Odense; Peter Rahbæk Juel, udtaler sig i forbindelse indgåelse af samarbejdsaftalen med Forsvaret.

Samarbejdsaftale med Forsvaret skal styrke industrien

UAS Denmark brugte også Demo- og BVLOS-dagen til at underskrive en samarbejdsaftale med det danske Forsvar, der skal styrke dansk droneindustri og gøre den mere attraktiv som leverandør til den globale forsvarsindustri.

Stor VTOL-drone præsenteret

A-TechSYN præsenterede deres CGT-45 VTOL DroneFoto: UAS Denmark - A-TechSYN præsenterede deres CGT-45 VTOL Drone.

Irsk-Tyrkisk VTOL platform præsenteret

Irsk-Tyrkiske A-TechSYN deltog også på dagen, hvor Salgs- og Operationschef Adnan Cetinkaya fremviste deres CGT-45 VTOL UAV-platform med et vingespænd på 4,5 meter, en maks. løfteevne på 50 kg, flyvetid på 6 timer, maks. hastighed på 78 knob via en benzinmotor.

Herefter fulgte en gennemgang af A-TechSYNs kompetencer, der med 30 ansatte, kan bryste sig at kunne levere alt fra konceptudvikling, til forskning-og udvikling, samt til gennemførsel og produktion af drone-platforme in-house.

Autonome droner til security-opgaver

CEO i Lorenz Technology Kristian Skaarup fremviste et drone-security-konceptFoto: UAS Denmark - CEO i Lorenz Technology Kristian Skaarup fremviste et drone-security-koncept.

Softwareløsning gør droner i stand til at løse security-opgaver

Virksomheden Lorenz Technology præsenterede deres dronesikkerheds-løsning, hvor droner, i samspil med software, kan benyttes til at foretage løbende runderinger i sikkerhedsøjemed. CEO i Lorenz Technology Kristian Skaarup, fremviste fra scenen, live-billeder fra dronen, samt hvordan denne også kan aktiveres på afstand.

Kristian Skaarup præsenterede også softwareplatformens muligheder for at planlægge og gennemføre standardiserede sikkerhedsflyvninger, der kan gentages. Softwaren gør det muligt at skræddersy rute, opmærksomhedspunkter, hvilken vej kameraet skal vende, fordelene ved at bruge et termisk kamera, samt hvordan der genereres dokumentation i form af reporter.

Minisensorer til dokumentation af luftforurening præsenteret

Jon Knudsen fra Explicit præsenterede virksomhedens Sniffer-løsning mod luftforureningFoto: UAS Denmark - Jon Knudsen fra Explicit præsenterede virksomhedens Sniffer-løsning mod luftforurening.

Smart flight og de rette sensorer er værktøjer i kampen for at afdække luftforurening til søs

Dagens sidste indlæg blev leveret af Explicit, hvor CEO Jon Knudsen gav de fremmødte et indblik i, hvordan skibsbranchen generer store mængder af luftforurening til søs, samt hvordan branchen igennem lovgivning er blevet tvunget til at skifte til renere brændstof, når de nærmer sig havne, men har rigeligt, med årsager til at ”springe over hvor gærdet er lavest”.

Til at opspore og dokumentere luftforurening leverer Explicit en ”sniffer-løsning”, til påsætning af enten droner eller helikoptere, der via ”smart flight” kan afdække om et enkelt skib navigerer efter lovgivningens rammer.

Smart flyvning er i denne sammenhæng, at udføre flyvemønstre, der tager højde for vindretningen, for dermed at sikre sensorerne får mulighed for at tage den mest optimale stikprøve i skibets røgsøjle, som alt efter om vinden kommer foran eller fra siden, varierer og fordrer et andet flyvemønster for at opnå det bedste resultat.

UAS Race satte punktum for dagen

Jonas Cort Pedersen og HECTEC leverede Drone RacingFoto: UAS Denmark - Indehaver af HECTEC, Jonas Cort Pedersen leverede Drone Racing som afslutning på dagen.

Droner skal bygges - hver dag

Indehaver af HECTEC, Jonas Cort Pedersen, afsluttede dagen med at gøre opmærksom på, at droner, det er noget man bygger, hver dag - samt at HECTEC i den nærmeste tid vil fokusere på at bygge større cargodroner, som kan øge dronernes løftekapacitet betragteligt.

HECTEC leverede som afslutning på dagen en demonstration af UAS drone racing tilsat lidt klassisk musik, hvilket satte et perfekt punktum for en alsidig dronedag.

Se billederne fra UAS Denmarks demo-bvlos-dag 14 september 2018